Fairtrade Nederland (Max Havelaar) heeft weer een prachtig magazine uitgebracht ter gelegenheid van de Fairtrade week. Boordevol inspirerende verhalen over Fairtrade producenten, producten en recepten. En natuurlijk de aanbiedingen van de supermarkten.
Maar… hoe fair is korting?
Klopt het wel als Fairtrade producten in de aanbieding zijn? Dan kan het toch nooit eerlijk zijn? Krijgt de boer dan wel genoeg betaald? Gelukkig gaat zo’n tijdelijke korting nooit ten koste van het inkomen van de producent.
Wie betaalt de korting?
Als een product in de aanbieding is wordt er tijdelijk minder aan dat product verdiend. Wie welk deel van de korting voor zijn rekening neemt, is een afspraak tussen supermarkten en leveranciers. Maar wat als een paal boven water staat, is dat de korting nooit ten koste van de Fairtrade minimumprijs en Fairtrade premie gaat die aan boerenorganisaties betaald wordt. Dat is de garantie die jij als consument krijgt als je kiest voor een product met het Fairtrade keurmerk.
Hoe meer Fairtrade producten er hier worden verkocht, hoe meer Fairtrade boeren en werknemers daar in staat gesteld worden om hun situatie te verbeteren
Prijsacties op Fairtrade producten zorgen ervoor dat een grotere groep consumenten in aanraking komt met Fairtrade producten. Dit vergroot ook de kans dat mensen na een positieve gebruikservaring het Fairtrade product blijven kopen. Bovendien worden producten in de aanbieding door de supermarkt zichtbaarder gemaakt door ze af te beelden in eerder genoemde folders maar ook door ze op opvallende plekken in de supermarkt te zetten, bijvoorbeeld op de kop van een schap of bij de kassa. Hoe meer Fairtrade producten er hier worden verkocht, hoe meer de Fairtrade boeren en werknemers daar in staat gesteld worden om via de minimumprijs en premie hun situatie te verbeteren. En dat is wat echt telt!
22% van onze supermarktbestedingen worden gedaan aan actieproducten
Uit internationaal onderzoek* blijkt dat met name twijfel over kortingsacties leeft bij consumenten die sterk betrokken zijn bij Fairtrade. Consumenten die minder betrokken zijn bij Fairtrade hebben die twijfel niet en worden juist door prijsacties gestimuleerd om een Fairtrade product te kopen.
*Kim. C.H. & Han, E. (2019), Premiums Paid for What You Believe In: The Interactive Roles of Price Promotion and Cause Involvement on Consumer Response.
Bovenstaande tekst is gebaseerd op Hoe fair is korting? door Meike Koster, Marketing & Communications Manager bij Fairtrade Nederland.