Educatief aanbod
Basisonderwijs
Aan de bovenbouw van het Delftse basisonderwijs biedt Delft4GlobalGoals diverse materialen (te leen) en projecten(meestal gratis) aan:
1 Werelddoelen gastles. De leerlingen maken kennis met de 17 werelddoelen van de VN. Met korte quiz, uitdaging na te denken over wat er in de wereld beter kan en hun eigen oplossingen aan te dragen. Lesduur 1 a 1,5 uur
2 Het Werelddoelenspel. Dit spel bestaat uit een speelveld van 2,5 x 2,5 meter. Het lijkt op ganzenbord: je mag zoveel vakjes vooruit als je met de dobbelsteen gooit, MITS je een vraag over één van de werelddoelen goed beantwoordt.
3 Project ‘De wereld van Sara en Sergio’. Een serie van 4 lessen van elk 1,5 uur, die worden gegeven door gastdocenten. De eerste les gaat over bedreigde dieren. In de tweede les leren de leerlingen hoeveel natuur er nodig is voor producten als een blikje cola. In de derde les gaan ze inkopen doen waarbij ze niet alleen rekening houden met geld maar ook met natuur. In de vierde les bekijken ze het energiegebruik op school.
4 Leeskist ‘Duurzaamheid’. Een project dat zowel het lezen bevordert als het begrip duurzaamheid inhoud geeft. Elke leerling kiest een boek om zelf te lezen. Na een gezamenlijke introductie in de klas leest elk kind het gekozen boek. Per groepje kinderen dat hetzelfde boek gekozen heeft wordt er een opdracht gemaakt over het thema van het gelezen boek. Als afronding van het project presenteren de leerlingen aan elkaar de resultaten.
Voortgezet Onderwijs
Voor het Delftse voortgezet onderwijs heeft Delft4GlobalGoals een divers aanbod, grotendeels gratis en verzorgd door medewerkers van D4GG. Deze lessen sluiten aan bij de doelen voor (wereld)burgerschap en de duurzame ontwikkelingsdoelen.
1 Werelddoelenles. De leerlingen maken kennis met de 17 werelddoelen van de VN. Met korte quiz, uitdaging na te denken over wat er in de wereld beter kan en hun eigen oplossingen aan te dragen. Lesduur 1 a 1,5 uur
2 Terra Nova Minimaatschappij Een spel dat met de hele klas gespeeld wordt. Leerlingen bedenken in groepjes van vijf hun ideale eiland, en discussiëren over allerlei onderwerpen, zoals democratie, voedsel, solidariteit, migratie etc.
3 Rollenspellen
3a ‘E-Waste‘. Wat gebeurt er eigenlijk met ons elektronisch afval? Is het een goed idee als een school de afgeschreven computers naar bijvoorbeeld een school in Nicaragua verscheept, of zitten daar nadelen aan?
3b Rollenspel ‘Ontbossing voor de vleesindustrie‘. Wat zijn de gevolgen eigenlijk van het eten van al die hamburgers? En hoe zouden we een eind kunnen maken aan het kappen van tropisch regenwoud?
3c Rollenspel ‘Migratie van jongeren uit ontwikkelingslanden naar Europa‘. Wat zijn hun motieven, hun dromen en hun problemen om hun doel te verwezenlijken?
4 Migrant in de klas. Een migrant komt in de klas, samen met een medewerker van D4GG, en vertelt zijn/haar verhaal. Vervolgens mogen leerlingen vragen stellen en krijgen de opdracht zelf een migrant te interviewen en hiervan een verhaal te maken. Deze verhalen worden aan elkaar verteld in de vorm van een markt.
5 Sustainable entrepreneurship (Duurzaam ondernemerschap). Na een klassikale workshop over duurzaam ondernemen kunnen leerlingen die aan een eigen duurzame onderneming willen werken 6 extra lessen van 2 uur krijgen, om hun idee onder deskundige leiding uit te werken en zo ook te ontdekken waar hun interesse ligt. Een leuke input voor de keuze van een eventuele vervolgstudie. Deze les wordt in het Engels gegeven.
6 Een actie met de leerlingen opzetten. De educatief medewerker zet met een groep leerlingen een actie op touw, bijvoorbeeld het organiseren van een sponsorloop, een Future Walk, een actie op de Duurzaamheidsdag, een feest of een markt om bewustwording te creëren en geld in te zamelen voor een goed doel, gerelateerd aan de Global Goals. De leerlingen bepalen hierbij het doel en spelen een grote rol in de uitvoering.
Meer informatie bij Hanneke Maasland of Ria van Oostveen. E-mail: contact@delft4globlgoals.nl .
Overige lessuggesties:
Excursie naar de tentoonstelling One Planet in het Museon. Voorafgaand een les, dan met een klas naar de tentoonstelling en vervolgens nog een klassikale afsluiting met presentaties. .